رنگ مخصوص سوله و استاندارد رنگ آمیزی اسکلت فلزی

رنگ مخصوص سوله چه ویژگی هایی دارد : رنگ های سوله ای یکی از پوشش های صنعتی پر کاربرد می باشند که در دسته رنگ ها و پوشش های محافظتی قرار دارند در ادامه به بررسی رنگ مخصوص سوله ,کاربرد ها و استاندارد های مشخص برای رنگ آمیزی انواع سوله و اسکلت فلزی  می پردازیم .

رنگ مخصوص سوله

پوشش های سوله ای از پیگمنت هایی با خاصیت ضد خوردگی تشکیل می شوند و حاوی اپوکسی . زینک کرومات . زینک فسفات و… هستند که سطح فلز را در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت میکنند .

لایه های مختلف در رنگ سوله

سه لایه مختلف در پوشش های مخصوص سوله وجود دارد که وجود هر یک برای افزایش مقاومت و استحکام و سوله اهمیت دارد .

  • پرایمر
  • رنگ میانی و لایه اول
  • رنگ اصلی یا پوشش نهایی

 پرایمر  رنگ  سوله

پرایمر اولین لایه در اجرای پوشش های مخصوص سوله و اسکلت فلزی است که به منظور رفع نقایص احتمالی موجود در سازه و افزایش چسبندگی لایه های رنگ روی سطح سازه استفاده می شود .

ماهیت لایه های مختلف در رنگ آمیزی سوله

پوشش میانی و نهایی پس از اعمال پرایمر بر روی سازه اجرا می شوند . لایه میانی از دسته پوشش های رنگدانه دار است که به منظور افزایش ضخامت در رنگ مخصوص سوله اجرا میشود . افزایش ضخامت در افزایش مقاومت پوشش و محافظت بیشتر سازه تاثیر دارد.

پوشش نهایی در رنگ آمیزی سوله

لایه های نهایی به دلیل مجاورت کامل با محیط و عوامل مخرب لازم است ویژگی های به خصوصی دارا باشند . مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی این پوشش ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

استاندارد رنگ آمیزی اسکلت فلزی

برای اجرای پروژه های رنگ آمیزی سازه های فلزی رعایت استاندارد های مشخصی ضروری است . این استاندارد ها در چند جنبه و مرحله مختلف لازم است بررسی شود تا یک پروژه ی اصولی و استاندراد ارائه شود . رعایت نکات و استاندارد ها توسط کارفرمایان امری ضروریت که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم .

مرحله اول : انتخاب رنگ و مواد مناسب برای پوشش دهی

پوششی که برای سازه ی فلزی مورد استفاده قرار می گیرند , با توجه به مکان اجرای پروژه , آب و هوای منطقه و عوامل دیگر توسط مهندس ناظر  پروژه انتخاب می شوند. لذا این رنگ ها لازم است استاندارد های معتبر را دارا باشند. اما کیفیت نهایی پوشش به عهده ی پیمانکار پروژه می باشد .

نکته ی دیگری که در خصوص رنگ ها و پوشش های انتخابی باید توجه شود , محل نگهداری رنگ ها در زمان اجرای پروژه است . دمای محیط تاثیر زیادی در کیفیت و میزان چسبندگی پوشش ها خواهد داشت لذا , به دستورالعمل های محصول در خصوص شرایط نگهداری پوشش توجه فرمایید .

مرحله دوم : اهمیت زیرسازی سطح سازه 

زیرساری سازه و اسکلت فلزی مراتب خاصی دارد و شامل چند سطح مختلف می شود که در ادامه ضمن بررسی آنها روش های تمیز کردن سطح سازه برای ایجاد یک زیرسازی مطلوب و با کیفیت را معرفی می کنیم. یکی از بهترین و موثر ترین روش ها سندبلاست سطح سازه است .

سطوح مختلف در زیرسازی سطح سازه

  • سطح اول : چربی زدایی سازه فلزی

در این مرحله از زیرسازی تمامی چربی و آلودگی ها و همچنین دوده های موجود روی سطحی فلز و اسکلت فلزی , کاملا پاک می شود .

  • سطح دوم :زنگ زدایی

این سطح به پاکسازی عمقی تر سازه می پردازد و شامل از بین بردت اکسید های آهن, هرگونه زنگ زدگی و بقایای چسبیده به سطح آهن است که تاثیر زیادی در چسبندگی رنگ نهایی خواهند داشت . روش زنگ زدایی به نوع زنگ زدگی آهن و میزان آن بستگی دارد . برای زنگ زدگی های عمیق و حفره ای لازم است از ابزار مشخصی استفاده شود.

  • سطح سوم : پاکسازی عمقی توسط سندبلاست

در این مرحله با فشار به شکل کاملا عمقی سطح سازه را پاکسازی می کنند تا یک زیرسازی مناسب ایجاد شود . در این سطح لازم است استاندارد های مریوطه رعایت شود .فشار استاندارد هوا , نوع مواد پاششی برای پاکسازی و استفاده از افراد متخصص برای انجام این کار بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

ضخامت استاندارد رنگ مخصوص اسکلت فلزی و سوله

انواع متنوع پوشش های مخصوص سوله و اسکلت فلزی برای اجرا , ضخامت های مختلفی دارند که گاه با یکدیگر متفاوت است . به طور کلی میزان ضخامت استاندارد رنگ برای اسکلت فلزی با توجه به نوع پوشش و شرایط محیط تعریف می شود .

نکات مهم در رنگ آمیزی اسکلت فلری با ضخامت مناسب

نکته ای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که اگر ضخامت رنگ پس از خشک شدن کامل , از ضخامت استاندارد تعریف شده برای پوشش های مخصوص اسکلت و سازه های فلزی کمتر باشد , حتما از دو یا سه لایه پوشش برای حصول نتیجه بهتر استفاده کنید .

بررسی انواع پوشش و رنگ های سوله ای

انواع مختلفی از رنگ ها و پوشش ها با خواص و ویژگی های متنوعی برای رنگ آمیزی سوله و اسکلت های فلزی در بازار موجود است . در ادامه به معرفی هر یک از پوشش های پرداخته و بهترین رنگ مخصوص سوله و اسکلت فلزی را معرفی میکنیم .

رنگ های آلکیدی

پوشش های آلکیدی Alkyd که برای رنگ آمیزی سوله و اسکلت فلزی استفاده می شوند , حاوی زینک هستند تا خاصیت ضد خوردگی به سطح سازه بدهند . برای مثال پوشش های آلکیدی زینک کرومات و زینک فسفات که رنگدانه هایی حاوی زینک دارند .

لازم است توجه داشته باشید که پوشش های آلکیدی برای خشک شدن به اکسیژن محیط نیاز دارند و با جریان هوا با سطح سازه باند می شوند , لذا امکان استفاده از آن در سازه های زیر آب موجود نیست .

پوشش های وینیل استر

این دسته از رنگ ها برای اجرا روی انواع سوله و سازه فلزی مناسب هستند . پس از اجرا و خشک شدن کاملدر برابر عوامل شیمیایی و انواع عوامل مخرب محیطی نظیر رطوبت و آب مقاومت دارند اما در زمان اجرای پوشش شرایط مساعد محیطی تاثیر زیادی در کیفیت آن خواهد داشت . پوشش های وینیل استر ضخامت مناسبی روی سطح سازه ایجاد میکنند و هیمن امر مقاومت پوشش را افزایش میدهد .

رنگ گالوانیزه برای سوله

بهترین رنگ برای پوشش دادن یا رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه سوله ، رنگ گالوانیزه گالوا کوت میباشد که حداقل حاوی 70 درصد زینک جامد باشد. برای این منظور میتوانید از رنگ های گالوانیزه آکزونوبل استفاده کنید.

ویژگی های رنگ های مخصوص سوله

پوشش هایی که برای رنگ آمیزی سوله و اسکلت فلزی استفاده می شوند لازم است ویژگی های مشخصی داشته باشند:

  • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن سازه فلزی و سوله
  • مقاومت در برابر تابش مستقیم نور خورشید
  • پایداری در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مختلف
  • قابلیت استفاده برای انواع سازه و اسکلت فلزی
  • چسبندگی روی سطح
  • انعطاف پذیری بالا

پوشش ضد خوردگی برای رنگ آمیزی سوله

پیگمنت های موجود در رنگ های مخصوص سوله دارای خواص ضد خوردگی و ضد زنگ هستنند . پوشش دهی سازه های صنعتی فلزی با رنگ های مخصوص از اکسید شدن آنها جلوگیری کرده و به افزایش مقاومت فولاد کمک میکند .

کاربرد رنگ صنعتی سوله

قابل استفاده برای انواع سازه فلزی و فولادی

مناسب برای پوشش دهی اسکلت های فلزی

پرکاربرد ترین پوشش در رنگ آمیزی سقف و دیواره های سوله

موارد استفاده از رنگ مخصوص سوله

با توجه به ویژگی هایی نظیر مقاومت و خواص ضد زنگی محصولات از رنگ های مخصوص سوله برای انواع محیط و سازه های صنعتی استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که با استفاده از پوشش های سوله ای شما قادر به رنگ آمیزی انواع ماشین آلات صنعتی . اسکلت ها و سازه های فولادی و … می باشید .

اجرای رنگ مخصوص سوله

در اجرای پوشش های مخصوص سوله و اسکلت فلزی توجه به دما و رطوبت محیط از اهیمت بالایی برخوردار است چراکه تاثیر زیادی در کیفیت پروژه اجرا شده دارد. زیرسازی سطح مورد نظر یکی دیگر از نکاتی است که لازم  است با توجه به استاندارد های ذکر شده به آن توجه کنید.

زیرسازی سطح برای اجرا

سطحی که برای رنگ آمیزی انتخاب می شود باید کاملا تمیزو عاری از غبار و آلودگی باشد . توجه داشته باشید که زیرسازی سطح مورد نظر مرحله ی مهمی در اجرای پروژه محسوب می شود و تاثیر مستقیمی بر کیفیت پوشش دارد .

آماده سازی برای رنگ آمیزی

تمیز کردن سطح سازه برای چسبندگی بهتر رنگ به سطح سوله و اسکلت فلزی با روش های مختلفی انجام می شود .

  • شست وشو با مواد شوینده و تینر
  • تمیز کردن سطح با فشار باد
  • سندبلاست سطح اسکلت فلزی و سوله

لازم به ذکر است که شستوشوی سطح زمانی انجام شود که بلافاصله نسبت به رنگ آمیزی سوله اقدام شود تا از از نفوذ دوباره آلودگی ها به سطح سازه جلوگیری شود و  چسبندگی رنگ روی سطح مورد نظر افزایش یابد .

نکات مهم در اجرای رنگ مخصوص سوله

توجه داشته باشید که به علت وجود مواد شیمیایی موجود در پوشش ها از استنشاق آن خودداری کنید . اگر رنگ آمیزی در محیط باز انجام می شود مانند فضای خارجی سوله ها , از اجرای پوشش در معرض تابش مستقیم خورشید خودداری شود .

اهمیت پرایمر در رنگ آمیزی سوله

پرایمر هایی که برای سطح فلزی مورد استفاده قرار می گیرند لازم است خواص ضد خوردگی داشته باشند تا با گذشت زمان و قرارگیری سازه در برابر عوامل مخرب از پوشش محافظت کنند .

انواع پرایمر رنگ سوله ای و اسکلت فلزی

انواع مختلفی ازپرایمر برای آستری رنگ سوله وجود دارد .برای مثال پرایمر هایی نظیر زینک فسفات وزینک کرومات  که به دلیل داشتن ترکیبات زینک سازه فلزی را از خوردگی و در برابر عوامل بیرونی مخرب محافظت میکنند.